Avatar - Thoughts of No Tomorrow (6)

Band: Avatar
Titel: Thoughts of No Tomorrow
Bolag: Gain

"Det förvånar mig inte om AVATAR landar ett kontrakt med den här demon, men då efterlyses mer egensinnighet." Med dom orden avslutade jag recensionen av AVATARs demo "4 Reasons to Die" (2004). Sedan dess har de knappt 18-åriga killarna lyckats sno åt sig ett kontrakt med Gain Records och framför mig ligger nu debutplattan "Thoughts of No Tomorrow". Enligt promokonvolutet ingår det i bandets målmedvetna satsning att bli en av Sveriges största metalexporter, inom en obestämd tidsrymd. Jag hävdar dock att AVATAR aldrig kommer att bli det.
För det första saknas det som jag efterlyste redan på AVATARs sista demo, egensinnigheten. AVATAR har inte lyckats avla fram ett enda karaktärsdrag som gör att man känner igen bandet i fråga. Det låter fortfarande GBG-thrash rakt igenom och det finns inte ett enda överraskningsriff eller ball brygga som får en att tänka på något annat än Nya Ullevi eller Frölundas torskning i slutspelet (låt mig ha rätt på den här punkten).
Sångaren agerar gaphals som sig bör och de patenterade harmonierna återkommer om och om igen.

Men jag tror ändå på AVATAR. Med tanke på killarnas låga ålder och hur otroligt skickliga dom är med sina instrument, så tror jag att dom till slut kommer att finna det där lilla extra som gör att AVATAR inte bara är ett band i mängden. Hade den här skivan getts ut för 5 år sedan så hade betyget blivit högre, men världen behöver tyvärr inga fler IN FLAMES eller SOILWORKs för tillfället.

Ett fett öppningsspår i "Bound to the Wall" och ett övertygande och fläckfritt framförande ger dock AVATARs debut de flesta neo-thrashare en anledning att utöka skivsamlingen något. Men även den här gången behöver jag avsluta en AVATAR-recension med orden att "tills nästa gång efterlyses mer egensinnighet."