Evergrey - Monday Morning Apocalypse (8)

Band: Evergrey
Titel: Monday Morning Apocalypse
Bolag: InsideOut

Vid tiden för denna recensions tillblivelse har "Monday Morning Apocalypse" lyckats med konststycket att inta en sjätteplats på den svenska officiella topplistan. Det är inte var dag musikkommersens pinsamt urvattnade domän föräras med såpass gediget och substansrikt besök. En prestation högst aktningsvärd och EVERGREY förtjänar sannerligen detta framgångsintyg. Förvisso kan man hysa misstankar om att kvintetten uppsåtligen sneglat åt den kommersiella marknadens håll, i och med nya verkets fokus på rakare låtstruktur, kortare mer catchy spår och diskret adderade moderna tillsatser. Men framgången är givetvis främst ett resultat av många års arbete i branschen och att tonkonsten på sjätte opuset förädlats till det yttersta. Låtarna har blivit mer fokuserade, mer kompakta, mer intensiva och inte minst generellt starkare. Syntarna har förpassats till periferin, gitarrerna har fått komma mer till tals och tyngden lever och frodas. Det dundrar ut förvånansvärt många bastanta riff och becksvarta komp ur högtalarna, smakfullt harmoniserat med mer lättviktiga partier och stillsammare moment. Albumet är jämnstarkt rakt igenom och det är knappast några spår som kan klassas som utfyllnad. Det fodras dock en handfull genomlyssningar innan man inser skivans storhet. Men när väl denna insikt infinner sig, så står det klart att detta är bland det bästa svenskarna presterat. Allt från det energiska titelspåret till den atmosfäriska och ångestångande "Still in the Water" eggar de musikaliska smaklökarna. På den senare gästar åter igen vokalisten Tom S. Englunds fru med smakfulla sånginlägg och således bringar en extra dimension till låten. Andra spår speciellt värda att uppmärksamma är den tidvis riktigt tungriffande "Unspeakable", coola "At Loss For Words" och refrängstarka "Lost" tillsammans med mörka "In Remembrance" och "The Dark I Walk You Through". Allt som allt är det stilrent och klanderfritt med snygg vardagsmörkerlyrik som grädde på moset.
Plattans enda irriterande aspekt är de överdrivet många rösteffektpåläggen. Jag förstår inte denna hybris, eftersom det har en tendens att ta udden av den genuina känslan i det vokala förmedlandet. Som tur är har den emotionella närvaron inte tagit någon allvarligare skada då Englunds hesa stämma har förmågan att slita sig igenom slöjan av röstprocessering. Frågan är om det inte är mästerproducenterna Sanken Sandquist och Stefan Glaumann (kända för att bland annat att ha arbetat med storakter såsom RAMMSTEIN, BON JOVI och DEF LEPPARD) som ligger bakom detta påhitt. I övrigt är det en klockren och välputsad produktion som duon bjuder på och som passar bandet utmärkt. "Monday Morning Apocalypse" är en helgjuten balansgång mellan genuin mörkermetall och kommersiellt hållbara tongångar. En svårbehärskad konst som i detta fall har genererat ett lyckat resultat.