Jorn - The Duke (7)

Band: Jorn
Titel: The Duke
Bolag: AFM Records

"The Duke" är Jörn Landes fjärde eskapad som soloartist, då han går under namnet JORN. Lande är väl mest känd från sitt nuvarande huvudband MASTERPLAN, men den inom hårdrock/metal bevandrade kanske även känner igen honom från t.ex. ARK, BEYOND TWILIGHT, MILLENIUM eller projektet RUSSELL ALLEN/JORN LANDE.
Denne skönsjungande norrman tycks vara en riktig arbetsmyra som ständigt har något på gång i musikväg.

Själv har jag missat JORNs två första giv helt och hållet. Min enda tidigare erfarenhet av JORN är hans förra platta "Out To Every Nation" (2004), en ojämn historia som fick 6/10 av mig när jag recenserade den här på Metalcentral. "The Duke" och dess föregångare har mycket gemensamt, men det nya alstret känns jämnare, mer homogent och framför allt bättre. Anledningen till att jag tycker så är solklar. Eftersom jag inte är så mycket för den bluesinfluerade hårdrock som fick stor plats på "Out To Every Nation" är "The Duke" för mig ett steg i rätt riktning. Det här är mer metal, eller mer MASTERPLAN än WHITESNAKE om man uttrycker det så, och det är något som tilltalar mig.

Skivans inledning är riktigt stark. Kvartetten "We Brought the Angels Down", "Blacksong", "Stormcrow" och "End of Time" håller mycket hög klass. Refrängstarka låtar med bra tryck. Låt 5 och 6, "Duke of Love" och "Burning Chains", är de låtar som denna gång bäst representerar Landes Coverdale/WHITESNAKE-influerade sida. Klart godkända låtar, men ändå skivans svagaste punkter. Både bättre och tyngre blir det sedan i "After the Dying" och "Midnight Madness", även om ingen av dessa låtar når upp till den inledande kvartettens höjder. "The Duke" avslutas med THIN LIZZY-covern "Are You Ready" och en nyinspelning av titelspåret från JORNs debutalbum "Starfire" (2000). Den sistnämnda är väldigt skön och får mig att vilja undersöka de tidiga soloplattorna också.

Sammanfattningsvis så är "The Duke" inget mästerverk, men ändå en klart bra och köpvärd skiva, särskilt för dig som tycker att en korsning av MASTERPLAN och WHITESNAKE låter intressant. Du som redan känner till Landes tidigare verk vet nog ungefär vad du får.