Doro - Warrior Soul (8)

Band: Doro
Titel: Warrior Soul
Bolag: AFM

Recensent: Magnus Gustafsson

Hösten 2004 ringde jag upp Doro Pesch på ett hotellrum i centrala Stockholm. Det var en lätt surrealistisk situation när hon svarade nästan viskande fnittrig med sin faktiskt rätt charmiga tyska brytning. Hon verkade oerhört entusiastisk både över det som varit och det som hon höll på med just då. Tidens tand verkade inte ha skavt nämnvärt på Doro. Och det bevisas också på nya skivan "Warrior Soul". Amasonen från Düsseldorf kan sin sak. Jag blir glatt överraskad när inledande "You´re My Family" omedelbart rycker tag i mig och kastar mig tillbaka minst 20 år i tiden. Det doftar klassisk hårdrock med stark känsla för melodi. Ännu gladare blir jag när det andra spåret "Haunted Heart" visar sig dofta starkt av gamla ädelstenar från Doros gamla band WARLOCKs valv som "I Rule the Ruins". Rösten är det minsann inget som helst fel på. Den är intakt med den där germanska anstrykningen som gör Doro till just Doro.

Vi får även några riktigt bra balladliknande nummer i form av "Stranger Yesterday" och titelspåret "Warrior Soul" som nästan ger mig gåshud. Lägg därtill ett par riktiga allsångsnummer som "Thunderspell" och du har en rätt bra bild av vad Doro har presterat. Ska jag ha några reservationer så är det att produktionen är aningen feg. Det skulle ha fläskats på ordentligt på gitarrerna och det bombastiska anslaget som faktiskt finns där istället för att spela säkert.. Men hon har ändå undvikt fällorna som den äldre generationen från 80-talet ofta går ner i genom att ägna sig åt ren och skär nostalgi. Istället visar hon att det faktiskt finns mer att hämta. Gammal är äldst brukar man ju säga. Ett extra plus åt det missvisande omslaget till plattan. En klar men alldeles fantastiskt sexistisk verklighetsförvanskning av fröken Pesch som man inte kan låta bli att älska. Bra jobbat!