Aerodyne - Breaking Free (7)

Band: Aerodyne
Titel: Breaking Free
År: 2017
Bolag: Street Symphonies

Det känns alltid taskigt när man inleder en text med att räkna upp en radda band som recensionsobjektet lär vara influerade av. På något sätt känns det som att man förminskar deras prestation och sänker deras egenvärde. Det är förstås inte tanken, utan helt enkelt ett sätt för oss "slöa" recensenter att lätt måla upp en bild för läsaren. Måhända lite oschysst men oj så användbart! Med det sagt vill jag påstå att svenska AERODYNE hämtat inspiration från såväl 80-talets USA (CINDERELLA, RATT) som från mer nutida svenska kollegor som HARDCORE SUPERSTAR och CRAZY LIXX. Att det då handlar om melodistark och glammig/sleazig hårdrock behöver jag väl egentligen knappt nämna.

Nu låter det förstås som att AERODYNE inte har något nytt att erbjuda och till viss del speglar det väl också sanningen. De 10 låtarna på "Breaking Free" skulle lika gärna kunna ha visat sig varit inspelade 1987 och jag hade inte reagerat nämnvärt. Saken är dock den att de gör det så pass bra att det inte spelar någon som helst roll i slutänden. Låtmaterialet är starkt rakt igenom; drivet är stenhårt och med en sångare som Daniel Almqvist är det svårt att misslyckas. Lyssna bara på stämbandsrivet i öppningsspåret "As Above, So Below"! Han har en härligt raspig pipa som passar musiken klockrent. Alla ingredienser finns här helt enkelt. För den som gillar dylik musik är det bara att hugga in och ta en ordentlig smakbit! Låt det smaka!