H.E.A.T. - Into The Great Unknown (6)

Band: H.E.A.T.
Titel: Into The Great Unknown
År: 2017
Bolag: Gain Records

Det är helt sanslöst att det redan är sju år sen IDOL-vinnaren Erik Grönwall tog över micken i H.E.A.T och därmed förstås också lite taskigt att jag fortsätter referera till mannen med just det epitetet. "Into The Great Unknown" är i alla fall redan bandets tredje platta sedan sångarbytet. Den som känner till H.E.A.T. sedan tidigare vet att det är melodisk hårdrock som bjuds. Oftast och gärna med en touch av 80-tal och AOR. Så även denna gång. Skivtiteln skvallrar måhända om en kursändring men det är inget att lägga alltför mycket vikt vid. I grund och botten följer bandet samma recept som på de fyra föregångarna, med tuffa gitarrer, storslagna refränger och dansanta melodier. Keyboarden har dock fått ta något mer plats än tidigare och ibland hamnar bandet faktiskt långt ut i radiopopfåran. Singeln "Time On Our Side" skrämde nog upp en del gamla fans med sitt moderna pop-sound. Det återkommer på fler håll på plattan men i huvudsak är det som sagt ändå hårdrock vi snackar om. Enklast uttryckt får man väl säga att det är ett mognare H.E.A.T. vi möter 2017, om det nu är "moget" att ta ett kliv i en ny och mjukare riktining. Så brukar det ju i alla fall påstås på sina håll.

Personligen tycker jag hur som helst att "Into The Great Unknown" innehåller ett flertal starka spår. Favoriterna just nu
är det sju minuter långa titelspåret och mäktiga "We Rule", som i sina bästa stunder påminner om QUEEN. Som skiva har den sina brister och i längden blir det lite segdraget för min smak. Gillar du bandet sen tidigare däremot och inte räds poppighet; ja då är det bara att hoppa på tåget igen.