Agnostic Front - Another Voice (6)

Band: Agnostic Front
Titel: Another Voice

Recensent: Björn Boman

Jag vet inte hur andra resonerar, men när band med medlemmar runt fyrtiostrecket försöker att låta lika unga, arga och vitala som femton år tidigare, brukar jag ofta skruva på mig och tycka att det nästan blir litet patetiskt. Ett utmärkt exempel på något som skulle kunna bli ett sådant faktum är när New York-legendarerna i Agnostic Front återvänder till sin gamla vägvinnande hybrid bestående av lika delar macho-hardcore och metal.

Frågan är då bara om Agnostic Front har tillräckligt mycket att ge och därmed lyckas undvika att framstå som pinsamma. Tack och lov blir svaret på den frågan ett kort och koncist ja. Visserligen ser jag ingen anledning till varför man ska välja deras nya giv "Another Voice" framför klassiska verk som "Cause For Alarm" eller "Liberty & Justice for". Men å andra sidan är detta ett styrkebesked från veteranerna som med all tydlighet återigen visar att det är i mosh-piten deras musik hör hemma. Dessutom kan "Another Voice" fungera som förklaring till de som undrar varifrån bland annat Hatebreed och Blood For Blood hämtat sin fuck you-attityd.

Inte helt oväntat är låtmaterialet relativt enahanda, men tack vare att de fjorton spåren hinner avverkas på endast tjugosju minuter hinner det aldrig bli långtråkigt. I brist på en bättre formulering är det gasen i botten mest hela tiden, vilket passar gruppen mer än utmärkt.