Revelations - Gatekeeper (8)

Band: Revelations
Titel: Gatekeeper
År: 2017
Bolag: Revelations Music

Att peka ut hela sjuttiotalet och början av åttiotalet som huvudsaklig inspirationskälla för REVELATIONS låtskrivande tror jag är ganska riskfritt. Breakdowns och annat modernt mumbojumbo lyser helt med sin frånvaro och istället är det tuffa, svängiga riff och ett skön tillbakalutat groove som bjuds. En del låtar, som blytunga "Son Of Morning" och stämningsfulla "Grip Of Darkness" andas SABBATH/CANDLEMASS-doom, medan mer fartfyllda nummer minner om tidiga MAIDEN eller band som RAINBOW och faktiskt BUDGIE. Detta kan man antingen se som något spretigt eller så accepterar man att låtarna är särpräglade åt olika håll och bara digga att nivån är rejält hög oavsett vilket.

Personligen diggar jag de doomtyngda låtarna bäst just nu. Redan nämnda "Son Of Morning " är mörk som natten och när jag sluter ögonen och bara lyssnar så känns det som att sväva ut i intet. Helt underbart riff med skönt Black Sabbath-darr (låten alltså)! Det åtta minuter långa avslutande titelspåret är en annan låt med samma känsla! "Shooting Angels" är en tredje storfavorit, som förvisso är mer mid-tempo, men riffet är klart doominfattat och för tankarna till PENTAGRAM. En extra stjärna i kanten delas för övrigt ut till vokalisten Lasse Gudmudsson som har en underbart raspig och skarp stämma- En kvalitetsvokalist är A och O när det kommer till den här typen av musik!

Gillar du något av de ovannämnda banden eller tidsperioden 70-83 så är "Gatekeeper" förstås ett givet inköp. Du kommer att älska det! Heavy metal for the masses!