In My Embrace - Black Waters Deep (7)

Band: In My Embrace
Titel: Black Waters Deep
Bolag: Sliptrick

Egentligen är det nog rätt taskigt att inleda en recension med att direkt börja referera till andra band. Det kan lätt kännas som att man nedvärderar bandet som de facto ska recenseras. Här går det dock inte att undvika det faktum att medlemmarna i IN MY EMBRACE lyssnat på DISSECTION både en och två gånger. I slutänden är det dock så att dessa "likheter" inte alls stör helheten och då är det inget att tjafsa om. Det finns också betydligt sämre gäng att hämta inspiration från! Lirar man extrem och ändå melodisk metal i gränslandet mellan döds- och black metal, ja då SKA det nästan låta DISSECTION. Annars gör man fel. Det viktiga är att man ändå finner ett eget uttryck och det har IN MY EMBRACE lyckats bra med.

Även om soundet i huvudsak bygger på klassiska komponenter som svärmande gitarrmelodier och ett kompakt driv så känns det som att bandet letar sig mot mer progressiva domäner i en del partier. Det är något jag gärna ser bandet ta till vara på ännu mer framöver. Problemet med dylik musik brukar nämligen vara att det lätt blir lite stelbent och liktriktat. Att IN MY EMBRACE redan jobbar ordentligt med att skapa en variationsrik samling låtar gör att de inte försvinner spårlöst i den mediokra massan!

"Black Waters Deep" är alltså måhända inte direkt nyskapande. Det är dock likväl en kraftfull dos melodisk death/black som bör finna en rejäl skara hängivna lyssnare utan större problem. Här får man sig en redig dos högkvalitativ svensk extremmetall helt enkelt! Nu hoppas jag bara att någon prånglar ut det här på vinyl också så att jag får införskaffa mig ett fysiskt exemplar snarast!