Exodus - Tempo of the damned

Band: Exodus
Titel: Tempo of the damned

Recensent: Elias Olsson

Exodus är bandet som alltid förknippats med att Kirk Hammet en gång låtit sina flinka fingrar smeka lutan i orkestern. Jag har hört många som säger att deras sångare, Steve Souza, låter som en nasal Udo Dirkschneider. Steve Souza som faktiskt sjöng i det bandet som en gång senare skulle bli TESTAMENT. Jag tycker själv att EXODUS sätter stämpeln på vad senare amerikansk thrash verkligen är och att den är fullt vital! Men att Steve Souza, på sång, skulle låta som Udo Dirkschneider kan jag inte riktigt förstå, döm själva.

De två senaste släppen, Force of Habit och liveskivan Another Lesson in Violence visade på en svacka. Det var tamt, ooriginellt och slätstruket. Mitt intresse för bandet dalade och de föll i glömska. Intressant med den senast nämnda plattan är dock att originalsångaren Paul Baloff sjöng på den, som gick bort tidigt 2002. Efter en gemensam kraftansträngning har de dock gått vidare för denna skiva, som visar sig vara helt klart värt! EXODUS visar att thrash fortfarande kan låta fräscht, gärna med lite uppblandning. Det är ett lite mer melodiskt band och med mer tendenser av europeisk metal. De två inledande låtarna, Scar Spangled Banner och War Is My Sheppard, har riff som sätter sig nästan som popmelodier. Så som riktig thrash så är texterna rappa med kritik och agg mot allt och alla.

Jag ska vara ärlig och säga att EXODUS verkligen överraskade mig, jag hade förväntat mig en skiva utan energi och spel på vana, kanske lite slätstruken, men icke! För dig som gillar sena 80-talets thrash så är det absolut en skiva för dig att kolla upp!