Kreator - Gods Of Violence (10)

Band: Kreator
Titel: Gods Of Violence
År: 2017
Betyg: 10/10

KREATORs återkomst till thrash metal i och med "Violent Revolution" 2001 var ungefär lika förvånande som den var fantastisk. Nu tillhör jag det fåtal som faktiskt gillade gothutflykten på "Endorama" och som aldrig upprördes av stilskiftet. KREATOR och thrash metal hör dock hemma i samma säck potatis; så är det bara. Sen kom det faktiskt något gott ur bandets experimentlusta också; det kan inte ens den bittraste thrasher förneka! Om han nu inte råkar vara en surpropp som inte gillar melodier det vill säga. Även om jag fortfarande håller bandets fem första plattor som några av de bästa skivor som någonsin släppts så var det i mina öron ett betydligt mer melodiinriktat och intressant KREATOR som kom ut på andra sidan gothträsket. Ett uppdaterat sound som tog bandet in i samtiden, with a bang!

Precis som på föregångarna är det mixturen feta thrashriff och galet medryckande melodier som står i fokus även på "Gods Of Violence". Jag gav "Phantom Antichrist" en stark nia här på Metalcentral när den släpptes och förutspådde att den skulle fotsätta att växa; något den mycket riktigt gjort under sina fyra år på jorden! "Gods Of Violence" är dock MER av precis allt. Ännu starkare melodier; refränger som sitter likt epoxylim i skallen och ett driv utan dess like! Det sistnämnda är nästan det som imponerar mest av allt. Att en snart 51 år gammal Ventor kan spela med samma kraft och driv som han gjorde på "Endless Pain" när han var 19 - ja det är galet imponerande i min värld. Ett år yngre kollegan Mille Petrozza låter samtidigt mer förbannad än någonsin när han gapar om våldets gudar, om totalitär terror och faktiskt också om homosexuellas rättigheter. Det sistnämnda tas upp i fantastiska "Side By Side" ("Side by side. As we crush homophobia!") och gör mig bara än mer förälskad i bandet! Snygg så det förslår! Hyllningen till fansen i "Hail To The Hordes" måste förstås också nämnas. Som aktivt fan sedan snart 30 år tar jag förstås åt mig av "äran". Tack för den gubbar!

Jag har en polare som länge hävdat att dagens KREATOR är utomordentligt power metal-influerade och det har jag låtit gå oemotsagt. På "Gods Of Violence" stämmer det dessutom bättre än någonsin förr! Hur mycket thrash Milles och Sami Yli-Sirniös tighta riffande än är så är det sådant fokus på melodierna att det ofta glider över i något som lättast kan beskrivas som power metal. Här är det också mer fokus på slagkraftiga refränger än kanske någonsin tidigare. Eller, för att vara mer exakt, på bryggorna. "Gapa titeln upprepade gånger"-refänger ÄR KREATOR och det finns förstås också här. Allt annat vore att häda! Däremot föregås det allt som oftast av galet trallvänliga bryggor som backas upp av snygga melodier och harmonier. Väldigt MAIDEN möter europeisk power metal. Jag uppmanar alla att låna öronen till exempelvis "Totatalitarian Terror" och "Lion With Eagle Wings" så snart möjligt är. Den som inte får dessa att fästa omedelbums bör faktiskt uppsöka läkarvård. Den förstnämnda utser jag redan här och nu till årets låt!

"Phantom Antichrist" påstod jag var KREATORs bästa sedan "Coma Of Souls" (1990). Den här gången går jag ännu längre och påstår, öppet och uppriktigt, att "Gods Of Violence" placerar sig jämte min absoluta favorit i diskografin; mästerverket "Extreme Aggression" (1989). Stora ord förvisso och bara tiden kan utvisa om det uttalandet håller i längden. Jag tror starkt på det hur som helst! Nu blir det ytterst spännande att höra om någon kan konkurrera med denna raket om titeln som årets album när 2017 ska summeras om 12 månader. Tveksamt. Väldigt tveksamt! Tian sitter som en spark i solar plexus!