Almanac - Tsar (7)

Band: Almanac
Titel: Tsar
År: 2016

Den Minsk-födde Victor Smolski har snarare musiknoter i blodet än blodkroppar. Redan vid den ringa åldern av sex år började han studera piano och cello för att några år senare finna sig till rätta med sin livskamrat gitarren. Meritlistan har sedan dess växt till sig ordentligt. Mest renommerad och framgångsrik har han blivit som tongivande låtskrivare och gitarrist i tyska akten RAGE. Det höll i femton år. För ett år sedan blev meningsskiljaktigheterna mellan honom och bandets grundare och vokalist Peter ”Peavy” Wagner för stora.

När nu Victor kan breda ut sitt vingspann till sitt fulla omfång - fri från RAGEs musikaliska ramverk - är det den ambitiösa och eklektiska debutplattan ”Tsar” som är resultatet, förpackat under namnet ALMANAC. Här känns Victors gitarrspel mycket mer i harmoni med musiken än det någonsin gjorde i RAGE. Det finns ju de som ansåg att vitryssen "spelade sönder” RAGE. Men självklart hörs det även att han tillbringat ett och ett halvt decennium i den tyska trion då det finns både riff och sångslingor som ekar av hans forna arbetsgivares signum. Men ALMANAC har en egen identitet med en inriktning som verkar i gränslandet mellan power metal, melodisk metal och progressiv metal - inbakat med klassiskt/symfoniskt musicerande samt etniska tongångar. Utförandet är sinnrikt och innovativt. Kompositionerna har många intrikata detaljer, välskulpterade arrangemang, bryggor och sidospår - men fokus ligger på låtarnas karaktär som i grunden är relativt riffdrivna. Vad den orkestrala delen anbelangar (som självklart framförs av en symfoniorkester) så är dessa arrangemang naturligt integrerade i låtarna snarare än agerar ”pålägg” i syfte att skänka en svulstig dimension.

ALMANAC har - lite ovanligt - tre vokalister vilka passionerat ger en drygt 50 minuter lång historielektion om tiden då Ryssland var ett Tsardöme med Ivan den förskräcklige i spetsen. Med historier om krig, erövringar och makt gör Andy B. Franck (BRAINSTORM), David Readman (PINK CREAM 69) och Jeannette Marchewka (LINGUA MORTIS ORCHESTRA) klanderfria insatser. Det skall betonas att sången utförs till 95 procent av männen.

ALMANAC är definitivt värda att ge en chans vare sig du är ett fan av RAGE/LMO, en power metal-anhängare eller bara beundrare av välspelad och välarrangerad metal/hårdrock. De nio spåren är alla fullt godkända även om det fluktuerar något under resans gång. Men inget som naggar ”Tsar” nämnvärt i kanten.