Ensiferum - Iron

Band: Ensiferum
Titel: Iron
Bolag: Spinefarm

Finsk metal brukar stå sig bra oavsett vilken genre det handlar om och Ensiferum är inget undantag. Bandet spelar folkmusikinfluerad heavy metal kryddat med dödssång. En genre som går under många benämningar.

2001 släppte Ensiferum sin självbetitlade debut som var en riktig höjdare. Mina förväntningar på uppföljaren "Iron" var därför väldigt höga, men redan vid första genomlyssningen förstod jag att jag inte skulle bli besviken. "Iron" är fullspäckad med läckra melodislingor. En annan av skivans styrkor är att den är varierad. Ensiferum växlar ofta både tempo och stämning. De hårda låtarna, som ibland får mig att tänka på landsmännen i Norther, är i majoritet, men hur brutalt det än blir finns alltid melodierna där. Som motvikt till det hårda finns t.ex. balladen "Tears". Med god vilja skulle även "Lost in despair" kunna räknas som ballad. Sången är också varierad. Ren sång, kvinnosång och mäktiga körer bryter av mot den mestadels "extrema" sången. "Iron" håller från start till mål, men jag skulle ändå vilja framhäva "Tale of revenge", "Into battle" och den trallvänliga "LAI LAI HEI" (jo, det ska vara stora bokstäver). Redan nämnda "Lost in despair" tillhör också den övre halvan.

Efter inspelningen av "Iron" hoppade sångaren/gitarristen Jari Mäenpää av Ensiferum för att satsa på sitt sidoprojekt Wintersun. Mig veterligt har någon ersättare ännu inte tillkännagetts. Jag hoppas verkligen att Ensiferum lyckas hitta en ersättare som kan föra arvet vidare.