Anvil - Anvil Is Anvil (6)

Band: Anvil
Titel: Anvil Is Anvil
År: 2016
Bolag: Steamhammer

ANVIL is ANVIL. Egentligen räcker det väl gott med att återge albumtiteln och lämna det där. De som sett den kritikerrosade filmen "The Story of Anvil" från 2008 där bandet försöker resa sig ur askorna av en mer eller mindre havererad karriär vet att ANVIL är envisa som få. Oavsett vinden legat i ryggen eller blåst som en tropisk storm i ansiktet så har herrarna Steve "Lips" Kudlow och Robb Reiner marscherat framåt och hoppats på det där slutgiltiga genombrottet. Så här 38 år in i sagda karriär kan vi nog alla konstatera att den båten har seglat för länge sedan. Sextonde plattan lär heller inte förändra detta faktum, sina många kvaliteter till trots.

Det första jag kunde konstatera när skivan snurrade premiärvarvet här var just att ANVIL i vanligt ordning bjuder på mycket gotta. Detta i form av ett allstädes närvarande skönt sväng och stapelvis med pumpa-med-näven-i-luften-riff. Reiner driver på fint bakom batteriet och Lips röst, om än något sliten av årens gång, är fortfarande omistlig. Men, och det är ett ganska rejält MEN, låtarna saknas. Visst, "Die For A Lie" eller "Ambushed" är sköna stycken, men knappast något som går till historien och övriga låtar går in genom ena örat och ut genom det andra. Något som varit symtomatiskt med ANVIL under hela 2000-talet. Och stora delar av 90-talet om jag ska vara ärlig.

Det är kul att gubbarna rider vidare mot horisonten och visst kommer även "Anvil Is Anvil" att älskas av de mest inbitna fansen. Personligen lär jag dock knappast att springa benen av mig när skivan landar på disken.