The Resistance - Coup De Grâce (3)

Band: The Resistance
Titel: Coup De Grâce
Bolag: Ear Music
Betyg: 3/10

Recensent: Henric Ivarsson

Jesper Strömblad känd från IN FLAMES, HAMMERFALL och DIMENSION ZERO, tillsammans med Marco Aro från THE HAUNTED och FACE DOWN startade THE RESISTANCE med ambitionen att spela skitig old school death metal i stil med ENTOMBED, DISMEMBER, MORBID ANGEL etc. Det gör de inte. Det är ytterst få beröringspunkter mellan THE RESISTANCE och ovan nämnda band. Kanske att det finns någon likhet vid första anblick men så snart man börjar skrapa på ytan så inser man att det här är mer den typ av dödsthrash som Jesper sysslade med i DIMENSION ZERO blandat med DISFEAR och en gnutta hardcore/metalcore som Marcos röst förstärker. Synd att det är lika tråkigt nu som då för maken till intetsägande musik får man leta efter. Det är dussinriff på dussinriff som helt saknar någon form av nerv och mörker. Marco kan visserligen låta rätt vansinnig men här blir jag mest irriterad på hans röst trots att jag gillar en del som han gjort förr. Inte får vi några schyssta melodier heller trots att Jesper bevisligen kan om han vill. Skivan innehåller bara ett fåtal bra riff, med lite arbete kan den här fullängdaren destilleras ner till kanske en bra låt. För den intresserade så är höjdpunkterna huvudriffet i ”Smallest Creep”, som förvisso är stulet från ”When All Is Said and Done” med NAPALM DEATH, inledningen i ”Enslavement” och versen i ”The Drowning”. Att lyssna genom denna kavalkad av mellanmjölksmetal för ett fåtal prima riff är icke värt besväret.