Empire - Trading souls

Band: Empire
Titel: Trading souls
Bolag: Lion Music

Recensent: Jarno Lauronen

Empire är tyska Rolf Munkes skötebarn och listan på medverkande gäster är minst sagt stjärnspäckad. Eller vad sägs om gamla rävar som Don Airey (ex. Rainbow och Deep Purple), Neil Murray (ex. Whitesnake) och den gamla Black Sabbath-sångaren Tony Martin. Dessa gubbar har tillsammans med Rolf Munke (gitarr) och Gerard Kloos (trummor) spelat in en ganska ordinär 80-tals doftande hårdrocksplatta. Svenska trummisen Anders Johansson (HammerFall) gästar på två låtar, varav en är en Bon Jovi-kopia av astronomiska mått.

Ända sedan jag hörde Tony Martin sjunga på den trevliga Black Sabbath-skivan "Cross Purposes" så har jag tyckt om mannens vokala resurser. Det tog mig några lyssningar att uppskatta Martins insats men när den satt där så förstod jag att sångare av den här kalibern är oerhört fåtaliga i dagens metalscen. Musikaliskt är det inte riktigt lika bra, utan man drar upp hela 80-tals repertoaren igen. Är man en ny hårdrockare och inte har hört mycket av 80-talets magnifika hårdrock så kan detta uppskattas mer. Har man, som mig, redan utforskat stora delar av 80-tals hårdrocken är detta inget som man kommer att jubla över utan det kommer att tas emot ganska svalt.

Vill man utforska 80-tals hårdrocken så rekommenderar jag att man skall börja med stora delar av Van Halens, Ozzys, Judas Priests, Iron Maidens, Mötley Crües, Bon Jovis och Europes skivkataloger. Empire ligger mer åt hårdrockshållet än vad många andra artister gör, dock ljuder balladerna väldigt mycket Bon Jovi. Nej, även om Empire inte gör något riktigt urbota uselt så revolutionerar dem inte heller hårdrocken utan lirar genomsnittlig 80-tals hårdrock, men visst svänger det emellanåt. Några exempel är låtarna "Big World, Little Man" och "Comin' Home".