Incarnit - The Grand Cult (7)

Band: Incarnit
Titel: The Grand Cult
Bolag: Big Balls

Värmlänningarna i INCARNIT har haft den stora äran att agera "Veckans band" här på Metalcentral inte mindre än två gånger. Detta av mycket goda anledningar förstås! Redan med självsläppta EP:n "Umbra" visade bandet att deras thrash metal var att räkna med och nu har de så till slut nått stunden då första fullängdaren "The Grand Cult" ska avtäckas. Förhoppningen är förstås alltid att ett band ska ta ett ganska rejält kliv från demostadiet till fullängsformatet. Tidigare var det ganska givet då banden i fråga fick en ordentlig budget för första gången, medans det i dagsläget förstås ser helt annorlunda ut. Egentligen kan vilket plojband band som helst idag få ihop en hyfsat välljudande produktion i mammas sovrum. I fallet INCARNIT stämmer detta väl; på bästa möjliga sätt. Nu vet jag inte om deras självsläppta EP var inspelad i trummisens mammas sovrum, men den lät förbaskat bra och så är fallet även med denna inspelning. Men nog om detta nu.

Som jag påpekar i nästan varenda recension jag skriver så handlar allt till syvende och sist om låtmaterialet och på den fronten lyckas INCARNIT mycket väl med sina ambitioner. Låtarna har alla sin egen karaktär och variationen gör att man mer än gärna lyssnar från start till slut. Soundet är skönt organiskt och tungt som bly. Lättast sorterar man in bandet under thrash metal men det är att göra det lite för lätt för sig. En gnutta hardcore-aggression, doominsprängd tyngd och pur heavy metal ryms minsann också under fanan. Gott så! Gillar du stenhårt malande thrash med en modern edge så är "The Grand Cult" med andra ord ett givet köp! Lite mer ös överlag så hade åttan varit bärgad.