Satyricon - Live at the Opera (8)

Band: Satyricon
Titel: Live at the Opera
Bolag: Napalm

Få band inom black metal har hyllats och samtidigt bespottats så hårt som SATYRICON. Elitismen inom genren är som bekant utbredd och redan när de putsade till soundet på "Nemesis Divina" började det knorras i leden. Tack och lov så har Satyr brytt sig föga om vad belackarna sagt och istället styrt skutan precis dit han själv önskat. Jag har med innerlig glädje följt med på hela seglatsen och tycker att rutten varit helt rätt och riktig.

Efter åtta fullängdare är det så nu dags för en live-dokumentation och självfallet tar herr Wongraven, i enlighet med sin persona, i så det knakar. Bandet förstärks nämligen här av en 55-personer stark kör från nationaloperan på Den Norske Opera & Ballett. Inte illa pissat av ett svartmetallband som i begynnelsen släppte sina skivor på eget bolag. 14 låtar (varav ett instrumentalt "intro") trängs om utrymmet och av förklarliga skäl ligger fokus på de mer sentida alstren. De två första skivorna är inte allt representerade och från ovannämnda "Nemesis Divina" finns bara en låt med - föga förvånande är det "Mother North" det handlar om.

Bandet framför som förväntat låtarna med klockren precision och det svänger något våldsamt. Livekänslan är allestädes närvarande och bidrar med en extra nerv som får det att kittla lite extra i magen. Frågan är då alltså om körens närvaro mest stör eller om den faktiskt bidrar med något positivt. I mitt tycke är svaret tveköst det senare alternativet. Det blir oerhört mäktigt när kören skanderar i samklang med musiken i låtar som "Our World, It Rumbles Tonight", "To the Mountains" och "K.I.N.G.". Om du har tillgång till den filmade versionen är det än mer påtagligt och jag får emellanåt rysningar av att se kören backa upp bandet. Så fruktansvärt läckert!

Till syvende och sist föredrar jag kanske ändå SATYRICON i sin mer avskalade studio-skrud, men konstaterar samtidigt att experimentet är oerhört lyckat! Gillar man sentida SATYRICON så älskar man säkerligen även detta!