Dr. Living Dead! - Crush the Sumblime Gods (9)

Band: Dr. Living Dead!
Titel: Crush the Sublime Gods
Bolag: Century Media

När jag ser tillbaka på min barndom under sent åttiotal/tidigt 90-tal är det ett par populärkulturella företeelser som förekommer frekvent. Nintendo är ett varumärke som definitivt sticker ut. Garbage Pale Kids och Teenage Mutant Ninja Turtles är två andra. Men mest handlade mitt liv, precis som idag egentligen, om musik. Av någon anledning för DR. LIVING DEAD! mig rakt tillbaka till barndomen och åkallar nätter med Mega Man, övertrötthet, snus och hårdrock i vansinniga mängder. Bandet tilltalar mig alltså på ett djupt nostalgiskt plan och är redan där vinnare. Bortsett den nostalgiska aspekten finns det också en helt annan anledning till att jag gillar deras giv nummer tre, "Crush the Sublime Gods". Den är nämligen fruktansvärt bra! Saken med DR. LIVING DEAD! är att jag verkligen gillade bandets två demos från '07 och '08. De två första fullängdarna tyckte jag å andra sidan saknade något av energin från demotiden. Detta trots genomgånde bra låtmaterial.

"Crush the Sumblime Gods" är bandets första utan vokalisten och medgrundaren Dr. Ape och bara en sån sak gör att man drar åt sig öronen. Sången är en vital del av vilket band som helst förstås och förändringar bakom micken kan förstöra mycket. Det tar dock inte många sekunder innan nytillkomne Dr. Mania visar var skåpet ska stå! Bandet i övrigt levererar också på samma höga nivå. Efter ett snyggt intro sparkar titelspåret igång och man känner direkt igen bandets SLAYER/ANTHRAX/SUICIDAL TENDENCIES-färgade thrash. Sen rullar det på så rakt igenom med ett sjuhelvetes driv, självhäftande melodislingor och refränger som sitter som klister. 46 minuter pur njutning! Låtar som "TEAMxDEADx", "Scanners" och "Buck$" är så självklara att man nästan baxnar!

Jag tycker att bandet i och med "Crush the Sublime Gods" visar att man äntligen nått ända fram till det sound man eftersträvat från början och har nu nått sin fulla potential! En fantastisk platta som jag säkerligen kommer att blicka tillbaka på med nostalgiska ögon när jag sitter på ålderdomshemmet.