Mefisto - The Megalomania Puzzle (10)

Band: Mefisto
Titel: The Megalomania Puzzle
År: 2014
Bolag: Vic Records
Betyg: 10/10

Om du har koll på svensk extremmetall från 80-talet så vet du förstås att det inte är någon ny platta som avhandlas här. Det som bjuds på "The Megalomania Puzzle" är nämligen två demos utgivna i maj och november 1986 och har således många år på nacken vid det här laget. När det skrivs eller talas om extrem metal i Sverige är ett par namn givna. Det första är, av förståeliga skäl, BATHORY och det andra ENTOMBED (NIHILIST). Bägge dessa band hjälpte till att revolutionera metalvärlden på sin tid och är välförtjänta sin respektive legendstatus. Inget snack om saken.

Det fanns förstås många fler dock och MEFISTO är i mitt tycke ett som borde ha kunnat nå minst lika långt. Det blev dock bara två demos och redan 1987 var sagan all. Deras blandning av thrash, black och det som sedemera skulle bli death metal håller nämligen rakt igenom häpnadsväckande hög kvalitet. Det som främst särskiljer MEFISTO från många samtida akter är nivån på musicerandet. Vi snackar komplexa grejer och även om trummorna kanske sackar lite ibland (det är ändå demos vi snackar om) så är det imponerande framfört av dessa tre ynglingar. Låtarna, hur råa de än må vara, är till bristningsgränsen sprängfyllda av smäckra melodier och riff så medryckande att du riskerar pisksnärtskador efter bara en genomlyssning. Akustiska instrumentalen "Os Liberty" är dessutom smärtsamt vacker - innan skränande elguror tar över efter en stund i alla fall.

Diggar du tidiga BATHORY, POSSESSED, CELTIC FROST och SLAYER så är "The Megalomania Puzzle" given i skivhyllan. Ett av Sveriges i särklass bästa band genom tiderna! Sällan är en tiopoängare så befogad!