Elvenking - The Pagan Manifesto (8)

Band: Elvenking
Titel: The Pagan Manifesto
År: 2014
Bolag: AFM Records

Tack vare sina tre första album - “Heathenreel” (2001), “Wyrd” (2004) och “The Winter Wake” (2006) -  fick/tog italienska ELVENKING en stor plats i mitt hjärta. Efterföljande “The Scythe (2007), “Red Silent Tides” (2010) och “Era” (2012) var också klart bra, men de kunde inte på något sätt mäta sig med den inledande trion. Med tiden har ELVENKING gått från en stark position strax bakom mina absoluta favoritband till att alltmer bli ett band i mängden. En tråkig utveckling som dels beror på en sjunkande låtkvalitet, men också på att ELVENKING med åren tappat sin särprägel. På de tidiga skivorna var ELVENKING ett band med ett tämligen eget sound och inslagen av folkmusik var rikliga. På senare tid har folkmusikinslagen reducerats och gruppens musik har alltmer kunnat liknas vid vanlig hederlig hårdrock. Det behöver ju i sig inte vara negativt, men i kombination med allt svagare låtskrivande har ELVENKING som jag redan varit inne på blivit ett i sammanhanget ganska ordinärt band.

Med nya “The Pagan Manifesto” har det dock blivit ordning på torpet igen. Det är kanske inte tillbaka till rötterna som i “Heathenreel”, men “The Pagan Manifesto” är definitivt jämförbar med både “Wyrd” och “The Winter Wake”. Detta gäller såväl kvaliteten på låtarna som soundet och stilen. Lite överraskande och framförallt mycket glädjande! “The Pagan Manifesto” är en relativt jämnstark historia. Det finns kanske 2-3 låtar som inte är riktigt lyfter som de andra, men det är inget som stör helhetsintrycket nämnvärt. Lejonparten av skivan håller mycket hög klass. Bredden på toppen är stor och favoritlåten växlar från lyssning till lyssning, vilket bara det är en krydda.

Är du ett fan av tidiga ELVENKING som så smått börjat ge upp hoppet om nya stordåd är det dags att tänka om. “The Pagan Manifesto” visar ELVENKING i gammal fin form och plattan är bland det absolut bästa de gjort. Och är det så att ELVENKING råkar vara outforskat territorium är det dags att upptäcka dem nu. Folkmusikinfluerad melodimetall enligt skolboken.