Sunn0))) - Black One (8)

Band: Sunn0)))
Titel: Black One
Bolag: Southern Lord

Recensent: Jonn Jeppsson

Till att börja med: detta är inte doom, eller ens metal över huvud taget.
Jo, jag vet att Greg Anderson och Stephen O'Malley har de rätta doomskäggen, använder traditionella metalinstrument och ger ut sina skivor på egna bolaget Southern Lord, som är väldigt nischat på smal metal - men "Black One" är ändå något helt annat. När jag intervjuade Greg Anderson för Close-Ups räkning i slutet av september förklarade han att de kallade musiken "power ambient" i början, men att "experimentell minimalism" numer är den enda benämning som gör musiken rättvisa. Och mer experimentellt och minimalistiskt än så här kan det inte bli på en skiva som recenseras av Metalcentral.

"Black One" är förmodligen det mörkaste, obehagligaste och mest kvävande klaustrofobiska jag hört i hela mitt liv. Lager på lager av oändligt långsamma gitarrljud, förstärkarbrus, skärande elektronik, grotesk djupbas, spöklika ljud och plågat mässande från vad som låter som Djävulen själv skapar en becksvart atmosfär utan minsta ljusglimt. Inga riff, inga melodier, inga solon, inget growl, inga refränger, inga trummor, inga tydliga strukturer alls - bara ett minimalt mörker som inte liknar något annat (utom tidigare SUNN0)))-skivor, förstås) och mosar alla förutfattade meningar om hur musik "ska" låta. Det gäller bara att lyssna med öppet sinne och mycket tålamod.

Dock är det musik som ska avlyssnas vid rätt tillfälle, annars låter den mest irriterande och händelselös. Prova att diska med "Black One" i bakgrunden en varm, solig sensommardag och du kommer bara att tycka att den låter som en döende dammsugare med astma. Bättre då att avnjuta den ensam en sen kväll, gärna i ett helt mörkt rum - då snackar vi obehaglig efter döden-stämning! Det optimala är förmodligen att svepa några glas absint och lyssna via trådlösa hörlurar inuti en garderob. Om man då inte upplever den avslutande "Báthory Erzsébet" (där Malefic från XASTUR väser inuti en likkista i sexton minuter) som att någon avgrundsdemon håller på att äta upp ens själ - ja, då behöver man nog söka läkarhjälp.