Behemoth - The Satanist (8)

Band: Behemoth
Titel: The Satanist
År: 2014

BEHEMOTH har haft en minst sagt svängig resa sedan första demon "Endless Damnation" spelades in för snart 22 år sedan. Musikaliskt såväl som på det personliga planet. Från otight rå black metal, med tydliga influenser från vårt grannland i väster, till teknisk dödsmetall och via besegrandet av en dödlig sjukdom har Nergal hela tiden rört sig framåt, med en solklar vision om vad han velat uppnå. På vägen har en drös mästerliga skivor sett dagens ljus - av vilka "Sventevith" (1995), "Thelema.6" (2000) och framför allt "Demigod" (2004) hålls skyhögt av mig personligen.

De senaste 10 åren har bandet släppt 3 fullängdare, ett gäng EPs, live-plattor och samlingar. Produktiviteten har det inte varit några problem med. Inget av dessa släpp har dock imponerat nämnvärt på mig. Så, har även bandledarens musikaliska form återkommit efter friskförklaringen? Mitt svar är entydligt och det är ett rungande ja! Det har pratats mycket om hur bandet förnyat sitt sound med "The Satanist", men i grund och botten är det samma gamla BEHEMOTH vi snackar om. Lite ruffigare, mer eftertänksamt överlag och lite mer punk-känsla kanske. Det skoningslösa djävulsmanglet består dock och besten tycks hungrigare än på länge.

Jag håller fortfarande "Demigod" högre i diskografin, men det står klart att BEHEMOTH är tillbaka i storform igen och jag tackar djävulen för detta! Ett givet köp för den som törstar efter pur aggression med själfullt djup.