Iced Earth - Plagues of Babylon (6)

Band: Iced Earth
Titel: Plagues of Babylon
År: 2014
Bolag: Century Media

Det är en mäktig, olycksbådande och hymnisk inledning som man möts av i det episka titel- och öppningsspåret som två minuter senare brister ut i en typisk ICED EARTH-dänga med de alltid närvarande mörka, tuggande och thrashiga riffen som får en att förnimma ett 150-tons lokomotivs rytmiska ljud när det obarmhärtigt dundrar fram över rälsen och gör kalvsylta av allt som råkar komma i dess väg. Ingen tvekan om vilket band man fått i spelaren här inte. Upplägget och känslan är inte mycket annorlunda när riff-monstret ”Democide” gör entré. Efterföljande ”The Culling”, ”Among the Living Dead”, ”Resistance” och mäktiga ”The End?” kör sedan skoningslöst vidare i samma fåra och det finns en anledning till nämnda sex låtars enhetlighet. Alla anknyter de till den mörka ”Something Wicked”-science fiction-storyn som följt med gruppen under en lång period innehållandes olycksbådande profetior, mänsklighetens fall och konspirationer av enorma proportioner. Omslagsdesignen skvallrar om ett zombieutbrott som gör livet surt för mänskligheten denna gång. När skivan sedan övergår till den textmässigt fristående halvan dyker inledningsvis den femtioelfte inkarnationen i ordningen av ”I Died For You” upp – i skepnad av ”If I Could See You”. Självklart är den inte i närheten av klassikern från ”The Dark Saga”, men en acceptabel petitess. När Lovecrafts havsvarelse ”Cthulhu” avhandlas är det med hög kvalitet medan ”Parasite” passerar relativt obemärkt förbi. ”Peacemaker” överraskar med element av något som närmast kan beskrivas som western/on-the-highway-feeling och är på sätt och vis en frisk fläkt i det i övrigt konservativa utbudet. Sist på plattan dukas det upp med två covers. Eller nja. Den första – den snygga och refrängstarka ”Spirit of the Times” är en cover på bandledaren Jon Schaffers egna låt från EP:n med samma namn från hans soloprojekt SONS OF LIBERTY – de olika versionerna är mer eller mindre identiska, men är här självklart ”ICED EARTH-producerad”. Därtill har vi den Jimmy Webb-skrivna dängan ”Highwayman”. Låten – som handlar om en själ inkarnerad på fyra platser i tid och rum som vägrånare, sjöman, byggnadsarbetare och rymdskeppskapten – gjordes till en hit när legenderna Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson och Kris Kristoferson spelade in den och då antog en karaktär var. Nu gör ICED EARTH samma sak. Stu och Jon gör varsin roll och till de övriga två har inga mindre än Russel Allen (SYMPHONY X, ADRENALINE MOB) och Michael Poulsen (VOLBEAT) bjudits in. Tolkningen är hyggligt fräck och skänker ett annorlunda avslut till en ICED EARTH-platta. Men det kommer säker dyka upp grymt mycket åsikter om detta bidrag.

På det stora hela avviker ”Plagues of Babylon” inte många millimeter från bandets patenterade stil av hymniska och riffstinna skapelser med storslagna refränger och melodiska undertoner. Helt acceptabelt enligt min åsikt så länge man levererar stycken som känns fräscha och hungriga – något som gruppen lyckades oväntat bra med på den första Stu Block-sjungna plattan, föregångaren ”Dystopia” (2011). Mer eller mindre hela det verket vibrerade av en vilja att visa hur urstarkt det ”pånyttfödda” ICED EARTH var. Ett grymt starkt rakt-på-sak-material som dessutom levererade bland det hårdaste och argaste sedan 1995 års ”Burnt Offerings”. ”Plagues of Babylon” fortsätter i mångt och mycket i sin storebrors fotspår – dock laddad med en mer episk ton igen. Men tyvärr lyckas inte den dryga 60 minuter långa repertoaren upprätthålla samma sylvassa skärpa och kraft som i ”Dystopia”-fallet. Det är en stelare och mindre vital upplevelse vi har att göra med. Schaffer och c/o har helt enkelt inte lyckats skriva lika träffsäkert material. Idétorka? Stress? Men det betyder inte att ”Plagues of Babylon” är en dålig skiva eller inte innehåller höjdpunkter. Nej, självklart finns det delikat godis när ICED EARTH släpper en ny gottpåse, men albumet står sig relativt slätt i den hårda inbördes konkurrensen av gruppens många toppverk.