Exodus - Shovel Headed Kill Machine (8)

Band: Exodus
Titel: Shovel Headed Kill Machine

EXODUS är tillbaka, och som jag väntat. Förra årets släpp "Tempo of the Damned" gav oss en tillfredsställande dos thrash av fullpottig kaliber och visade att man fortfarande kunde skapa potent thrash, utan att blanda in moderna tongångar som snarare bygger på hastighet än finessigt låtsnickrande. "Tempo of the Damned" klättrade högt upp på många män och kvinnors favoritlistor under 2004 och EXODUS comeback var ett faktum. Bakom kulisserna ryktades det dock om missbruk och osämja inom bandet. Gary Holt, som fungerat som frontman och språkrör för bandet sedan dess, står nu ensam kvar som originalmedlem.

Steve "Zetro" Souza fick foten efter en utebliven Mexiko-spelning då han helt enkelt struntade i att dyka upp på flygplatsen då bandet skulle resa. Efter några flosker på EXODUS forum signerade Gary Holt, så var det snart ett faktum att EXODUS stod utan sångare.
Trummisen Tom Hunting blev sjuk och var tvungen att "ta en paus från musiken" som det hette då, men nyligen dementerade Holt detta med nya fakta som avslöjar att Tom Hunting blivit paranoid och psykiskt labil p.g.a missbruk. Gitarristen Rick Hunolt hoppade av bandet till förmån för sina två ungar, men ett fortsatt missbruk var även det en faktor som avgjorde Ricks framtidsplaner.

Låt oss nu göra en "recap" på den här soppan. Under mindre än ett års tid har EXODUS förlorat två originalmedlemmar (sedan debuten "Bonded by Blood" från 1985) och en nyckelmedlem. Det är alltså inte en helt riskfri operation av Gary Holt att fortsätta bay area-thrashens korståg under EXODUS fana.
Som ersättare åt de respektive musikerna har Holt valt ut Paul Bostaph (FORBIDDEN, Ex-TESTAMENT, Ex-SYSTEMATIC, Ex-SLAYER) på trummor och okändisen Rob Dukes.på sång. Numer fyller Lee Altus (EX-ANGELWITCH, HEATHEN) Rick Hunolts skor även om Gary Holt lagt alla gitarrer på skivan. Men hur låter egentligen skivan?

"Shovel Headed Kill Machine" är, precis som föregångaren, producerad av Andy Sneap och innehåller en precis lika fräsch och stenhård ljudbild som "Tempo of the Damned", om än lite skitigare. Rent musikmässigt ligger inte "Shovel Headed Kill Machine" långt ifrån föregångaren, mer än att den stundtals rent tempomässigt skjuter iväg lite extra. Exempel på detta är den stenhårda kängan "Deathamphetamine" som blandar det höga tempot med tyngd på ett smakfullt sätt i sann EXODUS-anda. Paul Bostaph gör sin absolut bästa trumminsats på många år genom ett snortajt lirande och med ett finurligt tänk. Visst påminner hans trumslagande en hel del om Tom Huntings spelstil, men enligt Gary fick Paul fria tyglar under inspelningsprocessen vilket både hörs och ger en extra kick och liv i musiken.

Den stora frågan som i alla fall jag ställde mig var huruvida man kunde byta ut en sångare som Zetro, som onekligen givit EXODUS mycket av sin identitet genom större delar av karriären. Rob Dukes som var totalt okänd i metalvärlden innan det här skivsläppet, låter enligt bandet själva som en blandning mellan Paul Baloff (Ex-EXODUS), Steve Souza (Ex-EXODUS) och Phil Anselmo (Ex-PANTERA). Det tycker jag är en ganska träffsäker beskrivning, även om mycket av det melodiska som Zetro bidrog med inte länge finns kvar, vilket blir ganska påtagligt under "Shovel Headed Kill Machine"s speltid. Dock har Rob Dukes en attityd och en personlighet i rösten som gör att man ganska snabbt inser att det hade varit svårt att kunna hitta en nämnvärt bättre ersättare. Han känns EXODUS helt enkelt!
Ett annat problem med den här skivan är att riffandet ibland känns lite väl upprepande. Även om det rör sig om riktigt finurliga riff så varvas dom aningen för länge så att man hinner tröttna lite på dom.
Det är dock de enda problemen som "Shovel Headed Kill Machine" lider av, för EXODUS (eller Gary Holt?) levererar fortfarande efter förväntan och har lyckats att återigen snickra ihop en av årets intressantaste och bästa thrashplattor. "Deathamphetamine", "Shudder to Think", "Altered Boy", "Going Going Gone" och "44 Magnum Opus" är fem låtar som kan övertyga den största av skeptiker. EXODUS fucking owns!