Newsted - Heavy Metal Music (6)

Band: Newsted
Titel: Heavy Metal Music
År: 2013
Bolag: Chophouse

Är det vi möter här måhända ett klassiskt fall av överkompensation? Jason Newsted fick inte speciellt mycket utrymme för sina basslingor i METALLICA. Åtminstone inte på skiva. När han nu återvänder under egen flagg är basen förstås så framträdande att gitarren bitvis drunknar helt och hållet. Det mullras å det grövsta från höger och vänster mest hela tiden. Inget fel med det dock! Det skänker anrättningen en tyngd och en pondus som emellanåt åkallar en härlig känsla av MOTÖRHEAD. Kan det någonsin vara fel!?

Skivan heter alltså "Heavy Metal Music" (återigen - överkompensation?) och är en programförklaring som heter duga. Musikaliskt handlar det just om rakfram heavy metal som tyvärr känns lite väl enkelspårig i långa loppet. Tempot är mestadels alldeles för lågt och jag kommer fler än en gång att tänka på tidigare nämnda MOTÖRHEADs "Orgasmatron", med den där pulserande tyngden som känns så brutalt ondskefull. På en låt funkar det klockrent men när det spiller över på en hel skiva blir det lätt segt. Jason levererar för övrigt all sång på egen hand här och gör det med den äran. Han har en skönt raspig röst som samtidigt kan bära upp en melodi. Lite Chuck Billy (TESTAMENT) feeling. Ta bara refrängen i min personliga favoritlåt "Ampossible" som exempel!

Visst hör man att Newsted en gång i tiden lirade med METALLICA - annat vore väl konstigt - men jag tycker ändå att femtioåringen lyckats väl med att hitta sitt eget uttryck på "Heavy Metal Music". Lite mer variation och fart och jag hade jublat. Nu blir det en distinkt ryggklapp och hornen i luften med förhoppning om bättre driv på nästa platta.