Volbeat – Outlaw Gentlemen & Shady Ladies (7)

Band: Volbeat
Titel: Outlaw Gentlemen & Shady Ladies
År: 2013
Bolag: Universal

Recensent: Neven Trosic

Inom avdelningen ”band som har slitit som hundar för att nå en stor framgång men får en stor mängd skit på grund av detta” är VOLBEAT idag tämligen oöverträffade. Som om de skulle behöva bry sig. Mikael Poulsen och co. kan med fördel fokusera på försäljningssiffror istället för hånande och rentav hatfyllda kommentarer, för att inte tala om det överröstande jublet från utsålda konsertlokaler världen över. Danskarnas femte album lär knappast göra något särskilt för att ändra på denna situation, vilken är en som såväl fansen som VOLBEAT lär vara mer än nöjda med.

Både skivnamnet och större delen av låttitlarna skvallrar om en viss countryinjektion i det redan välblandade, rentav patenterade, soundet bryggt på 50-talsrock, punk och ett flertal subgenrer från metalvärlden. Slutresultatet är föga förvånande snarare en uppfriskande fortsättning på den inslagna och omtyckta vägen än någon direkt avvikelse från densamma. Med andra ord en uppvisning i bevarande av karaktär och undvikande av stagnering så god som någon.

Bland blivande livefavoriter som ”Lola Montez” och ”Cape of Our Hero” återfinns egentligen bara en smärre överraskning, i form av ”Room 24”. Samarbetet med Poulsen-polaren King Diamond orsakade givetvis en del förargelse bland den del av metalvärlden som aldrig skulle komma på tanken att släppa in en skiva med Volbeat i samlingen, men är med facit i hand föga kontroversiell som komposition. Däremot desto mer lyssningsvärd. Det logiska målet med låten var att förena de två artisternas världar och detta ros i hand utan bekymmer, inte minst då Poulsen röst rymmer en hel del dramatik som är mer än förenlig med King Diamonds diaboliska toner. Oavsett vad vissa trüeanhängare må tycka och tänka om den saken.