Revelations - Warning EP (8)

Band: Revelations
Titel: Warning
År: 2013
Bolag: Revelations Music

När vi tidigare i år utnämnde REVELATIONS till Veckans Band här på Metalcentral drogs paralleller till allehanda 70-talsdoftande rock men även till tidiga IRON MAIDEN. Likheten med de sistnämnda ligger främst i Daniel Ramirez rullande basgångar och ett taggigt driv som fullkomligt osar energi. Jag ser framför mig hur en svettig Paul Dianno med mannar fullständigt ägde Marquee Club i London för mer än 30 år sedan! Sången och dess melodislingor är dock betydligt lenare och renare och gör att tankarna emellanåt går till THE HELLACOPTERS kring "High Visibility". Någonstans precis där landar också REVELATIONS rent stilistiskt, med basketdojorna stenhårt nedtrampade i gränslandet mellan rock och metal.

Tre av låtarna är släppta sedan tidigare online och har således redan gjort sina rundor i stratosfären. Ny på "Warning" är avslutande "Jealousy" som visar upp en lite annorlunda sida av bandet. En del band avskyr förstås när man kastar ur sig andra namn för att beskriva deras sound, men jag vill ändå säga jag får lite SOUNDGARDEN-vibbar här. Plus en gnutta AEROSMITH. Energisk rock n' roll är det hur som haver och en låt jag skulle offra min vänstra pungkula för att få uppleva i liveformatet!

Gillar du classic rock är det inget snack om att "Warning" är ett måste i samlingen! Skivåret 2013 har varit bisarrt starkt hittills i mitt tycke och det verkar inte finnas någon ände inom synhåll!