Paradox - Tales of the Weird (9)

Band: Paradox
Titel: Tales of the Weird
År: 2013
Bolag: AFM records

Charly Steinhauer har inte haft det lätt i karriären. Förvisso gick debuten "Product of Imagination" (1987) och uppföljaren "Heresy" (1989) hem rätt bra på sin tid men det stora genombrotten kom aldrig. Sedan återkomsten med "Collision Course" år 2000 har det rullat på rätt bra och de skivor bandet släppt ifrån sig är samtliga av hyfsat hög klass. Ett erkännande på bred front väntar dock fortfarande. När han så nu i mitt tycke lyckats snickra ihop sitt absolut bästa album i karriären, ja då tvingas han genomgå en stor hjärtoperation och en återkomst som turnerande band hänger i luften. Men skitsamma, nu ligger fokus på "Tales of the Weird" och med det esset i fickan är Steinhauer en vinnare oavsett!

PARADOX klassificerades oftast som ett thrashband på åttiotalet men sanningen är den att man hela tiden lutade mer åt det melodiska power/speed metal hållet. Visst är riffen jäkligt thrashiga överlag men melodiarbetet är annorlunda och jag skulle nog hellre kalla dem ett power metal-band med kraftig slagsida åt thrashhållet.

På "Tales of the Weird" har bandet äntligen lyckats överkomma den ojämnhet som jag tyckt präglat deras skivor genom åren. På förra given "Riot Squad" fanns till exempel några av de absolut starkaste låtarna Steinhauer fått ur sig i karriären, men sida vid sida med ett gäng halvdana dängor föll helheten ett rejält snäpp neråt på betygsskalan. Här tycker jag dock att de lyckats få till en stark helhet där ingen låt ens närmar sig "lagomstatus" och där topparna är oändligt höga.

Gillar du tidig speed/thrash i stil med SCANNER, TESTAMENT och ARTILLERY lär du älska skivan! Denna kommer att hamna mycket högt på årsbästalistan!