Golden Resurrection - One Voice for the Kingdom (8)

Band: Golden Resurrection
Titel: One Voice for the Kingdom
År: 2013
Bolag: Doolittle Group

GOLDEN RESURRECTION är en kvintett där sångaren Christian Liljegren och gitarristen Tommy ReinXeed är de mest kända namnen. Det var också denna duo som bildade bandet 2008. Liljegren har gjort sig ett namn med NARNIA och DIVINEFIRE. ReinXeed har sitt eget band som heter just REINXEED (och är dessutom mannen bakom Swedish Hitz Goes Metal). Om man är bekant med duons tidigare verk vet man ungefär vad som väntar, då det ganska självklart finns spår av samtliga av ovan nämnda band i GOLDEN RESURRECTIONs musik. En liten skillnad är att GOLDEN RESURRECTION drar än mer åt det neoklassiska hållet. Det låter lite som YNGWIE MALMSTEEN möter STRATOVARIUS. Den viktigaste skillnaden är dock att GOLDEN RESURRECTION är mycket bättre. Jag gillar såväl NARNIA och DIVINEFIRE som REINXEED, men alla dessa band saknar det där lilla extra som GOLDEN RESURRECTION har.

På GOLDEN RESURRECTIONs tredje fullängdare “One Voice for the Kingdom” är det full fart mest hela tiden. Men även om en klar majoritet av låtarna är snabba och påminner om varandra blir skivan aldrig tråkig. Jag älskar det hejdlösa öset utan förbehåll. Dessutom är så gott som alla låtar kryddade med en stark refräng. I ett par låtar, “Night Light” och “God’s Mercy”, dras tempot ner. Båda dessa spår hör till den bättre halvan, samtidigt som de bidrar till att göra plattan mer dynamisk. Andra favoritlåtar är den speediga öppningsduon “The Temple Will Remain” och “Spirit War”. Om jag dock bara får välja en favorit på detta mycket jämnstarka album får det bli “Golden Resurrection” som är en helt fantastisk låt med både härligt driv och smittsam refräng. Enda låten som faller ur ramen är avslutande “Moore Lord”. Denna instrumentala låt är en tribut till de bortgångna hjältarna Gary Moore och Jon Lord (DEEP PURPLE, WHITESNAKE). Hyllningen är förstås hedervärd, men låten i sig är lite väl såsig.

Det finns verkligen inte mycket att klaga på när det gäller “One Voice for the Kingdom“. Visst kan jag tycka att det blir lite tjatigt när nästan varje textrad handlar om Guds förträfflighet, men det är ganska lätt att ha överseende med detta när musiken är så jävla bra som den är. Produktionen är grym och framförandet är av toppklass. Tommy ReinXeeds gitarrspel är helt sjukt skönt och att nye trummisen Alfred Fridhagen bara är 19 år är svårt att förstå. Vidare är Christian Liljegrens sång kanske bättre än någonsin. “One Voice for the Kingdom” är helt enkelt ett kanonalbum.