Alpha Tiger - Beneath the Surface (6)

Band: Alpha Tiger
Titel: Beneath the Surface
År: 2013
Bolag: Century Media

Efter att ha hört och sett videon till "From Outer Space" var jag eld och lågor över ALPHA TIGER. Jag inhandlade därefter snabbt debuten "Man or Machine" för att lindra väntan på denna uppföljare. Ibland blir man tyvärr ordentligt besviken. Inte för att "Beneath the Surface" är värdelös på något sätt. Jag hade dock lagt ribban så högt att bandet inte ens lyckas röra den på uppvägen. Istället för den förväntade utmanaren till HELLOWEEN i sina glansdagar är det ett okej substitut för EDGUY som möter mina öron. Inte pissigt det heller men jag tror att min poäng är nog tydlig.

Just HELLOWEEN är ändå en given referens här. Både för att ALPHA TIGER spelar power metal i samma tralliga anda och för att vokalisten Stephan Dietrich låter läskigt lik Michael Kiske emellanåt. Tidiga QUEENSRYCHE måste också nämnas här. Det som främst saknas är låtmaterial av samma magnitud som hos de två giganterna. Sen går det heller inte att komma undan att detta gjorts förr. Då krävs förstås än mer för att lyckas övertrumfa det gamla gardet.

"Beneath the Surface" är trots den kritik jag framför en genomgående habil skiva och ALPHA TIGER tillhör absolut toppskicket bland nutida power metal band. Inte för att konkurrensen är speciellt hård, men ändå. Lyssna för all del på suveräna "From Outer Space". En hel skiva i den klassen och jag hade hoppat jämfota av glädje!