ToxicRose - ToxicRose (8)

Band: ToxicRose
Titel: EP
Bolag: Rock it Up/City of Lights

Att de individuella medlemmarna i Stockholms-bandet TOXICROSE har ett gediget förflutet i band som GEMINI FIVE och SEXYDEATH kommer inte som någon överraskning när denna debut EP snurrar igång. Att kvartetten inte är några gröngölingar hörs väldigt tydligt. Det låter stabilt och "färdigt". TOXICROSE låter i mina öron som den perfekta bastarden av ett möte mellan GUNS N' ROSES sleaziga Sunset Strip-känsla, DEATHSTARS dekadens och HARDCORE SUPERSTAR kring "Dreaming in a Casket". Jämfört med CANNIBAL CORPSE är kanske inte TOXICROSE "brutala" i ordets rätta bemärkelse men det är förbannat hårt och skitigt i alla fall och just denna kombination av melodi och ruffighet är skivans crowning acheivement. Redan som liten spoling drömde jag om ett musikaliskt möte mellan mina dåvarande favoritband GN'R och METALLICA och med TOXICROSE uppfylls den drömmen åtminstone till viss del.

Att ha rätt sound och look är ju förstås en helt annan sak än att faktiskt vara bra och lyckas nå framgång. För det krävs låtmaterial som håller i den tuffa konkurrens som råder i dagsläget och TOXICROSE lyckas på alla plan. Soundet har jag redan konstaterat att de har och sleazelooken sitter som en smäck med nitar, smink och hela baletten. Viktigast av allt är dock att de har låtarna. Öppnande "A Song for the Weak" har hitpotential skrivet över hela sig. Ett snyggt nyttjande av keyboards ger låten en nästan episk framtoning och refrängen sjunger man med i efter bara en lyssning. Allra bäst är blytunga avslutaren "Fear Lingers On" som av någon anledning för mina tankar till DIMMU BORGIR med sin svepande keyboardslingor i refrängen.  Övriga spår är även de mycket bra.

En grym debut som väcker lustarna efter en fullängdare!