Brunorock - Interaction (7)

Band: Brunorock
Titel: Interaction
Bolag: MTM

BRUNOROCK är namnet på det soloprojekt som tidigare NIGHTPRIDE-sångaren och gitarristen Bruno Kraler driver. Tidigare har han släppt två plattor; 1994 den självbetitlade debuten och 2002 "X-over". På den här tredje så har han hjälp av folk som Bobby Altvater (AFFAIR), Alex De Rosso (DOKKEN) och Fredrik Bergh från svenska STREET TALK. Den är inspelad i tre olika studios och slutmixades så småningom av Michael Wagener, som tidigare jobbat med DOKKEN, OZZY, METALLICA, ACCEPT och EXTREME, etc.
Det är ju onekligen en herre som vet hur det ska kranas. Och då låter det ju givetvis bra. Det är en kristallklar ljudbild med snygga ringande akustiska gitarrer och snygga körer.

Musiken då? Jo den kan väl beskrivas som AOR i sydeuropeisk tappning. En del låtar har lite udda sound och rytmer i verserna, exempelvis "Now Dies the Truth" och "Pray for the Rain". Men det är sköna grejor och eftersom produktionen är så bra så låter det aldrig "konstigt" utan mer varierat. Bästa låten är " It´s All Been Done 4 Me" som drar igång som spår två efter en liten syntintroduktion. Det är en pigg upptempohistoria med en schysst refräng. Andra låtar som sticker ut lite är "Castaway" och "Take the Trophy". Den sistnämnda är lite tyngre i stuket och har lite av en fotbollsrefräng. Även om det hörs att han inte har engelska som modersmål så funkar sången. Den är helt OK.

Sista låten sjunger han på italienska. Snyggt! Jag är nämligen "Sucker for Italian vocals". Språket har något dramatiskt över sig. Och även om jag inte fattar ett skvatt av texten så låter det helt fantastiskt snyggt. Den heter "La fonte dei sogni". Om det nu är så att texten är fånig, så berätta aldrig det för mig. Låt mig få tycka att den är fantastisk.
Jo, självklart så tycker jag att engelska är rockspråket nummer ett och brukar raljera lite över udda hårdrocksspråk som spanska och franska, men just italienska gillar jag. I alla fall på mjukare AOR typ Gianna Giannini och Eroz Ramazotti, som den här låten påminner om.

Är ni sugna på lite mjukare AOR med sydeuropeiska förtecken så kolla in BRUNOROCK.