Knock Out Kaine - House of Sins (7)

Band: Knock Out Kaine
Titel: House of Sins
Bolag: DOTT

Recensent: Johan Hagengren

Brittiska KNOCK OUT KAINE kontaktar Metalcentral för att få sin skiva recenserad och det ställer vi så gladeligen upp på när det låter så här bra! Engelsmännen lirar en rak form av Rock N´ Roll och lyckas undvika att ramla i den ökända AC/DC-fållan som så många andra sentida rockband. Istället andas bandet den råare sidan av 80-talet. Tänk er inte det urholkade och urvattnade soundet som kännetecknade den slätstrukna delen av hair metalscenen, utan snarare den råa och uppkäftiga produktionen hos milstolpen ”Appetite For Destruction”. Det låter ungt, hungrigt och vitalt.

Öppningsspåret, tillika titelspåret, ”House Of Sins” är en partydänga av rang och jag vågar påstå att den kommer leta sig in på de flesta av höstens förfester hos denne recensent. Efterföljande ”Liquor Up” svänger ordentligt och det fortsätter i lika god form. ”Backstreet Romeo” blir snabbt ett favoritspår på albumet. Låten kännetecknas av den lekfullhet som utmärker de bra banden i genren och påminner, om man ska nämna mer moderna akter, en hel del om BUCKCHERRY. En ballad har som brukligt även letat sig in på ”House Of Sins”, ”Coming Home” är precis lika atmosfärisk och skön som bara ballader skrivna av rockband kan vara.

Skivan är något så sällsynt nu för tiden som jämnstark. Jag upptäcker med glädje att det saknas riktigt svaga spår. När förstlingsverket låter så här bra, väntar jag förväntansfullt på uppföljaren.