Devin Townsend Project - Epicloud (6)

Band: Devin Townsend Project
Titel: Epicloud
Bolag: Inside Out

Det är inte helt lätt att hålla koll på Devin Townsend och dennes evigt föränderliga musikaliska cirkus. Sedan debuten hos STEVE VAI ("Sex & religion", 1993) har Townsend släppt drösvis med plattor. Ibland under eget namn, ibland med tillägget BAND eller PROJECT och så förstås med STRAPPING YOUNG LAD. Gemensamt för alla dessa skivor/projekt är att de samtliga hållt fantastiskt hög kvalitet rakt igenom. Mina personliga favoriter är "Physicist", "City" och "Deconstruction", men hur man än vrider och vänder på diskografin så är det helt enkelt jävligt bra musik som bjuds.

"Epicloud" är femte installationen under epitetet DEVIN TOWNSEND PROJECT och till sin hjälp har han här före detta THE GATHERING-vokalissan Anneke Van Giersbergen. Som alltid när Townsend är i farten är det förstås så storslaget att det nästan gränsar till vansinne. Här finner man den hårda rockens motsvarighet till Phil Spectors så kallade "Wall of sound". Att kalla soundet massivt är nästan en underdrift.

Inledningen med körsången i "Effervescent!" och sedan episka "True North" skvallrar också om att kanadicken måste ha lyssnat en hel del på QUEEN. Den musikaliska schizofrenin i övrigt lutar faktiskt också åt samma håll. Här hittas allt från tung metal till poppunk ("Liberation" skulle kunnat vara en SUM 41 låt) via jazziga interluder och refränger så sliskiga att till och med de sockersöta gubbarna i BACKSTREET BOYS skulle rodna. Vackra "Divine" låter faktiskt som något självaste Tom Petty kunnat inkludera på sin "Wildflowers".

Inte Townsends bästa men gillar du musikalisk schizofreni är "Epicloud" ett givet köp.