Morgana Lefay - Grand Materia (8)

Band: Morgana Lefay
Titel: Grand Materia
Bolag: Black Mark

En kryptisk bok, alkemi, evigt liv, tidens obarmhärtiga väsen, krafter belägna i verklighetens ytterkanter och en för mänskligheten förödande profetia, är några av de smaskiga ingredienser som ingår i den historia som rutinerade Bollnäskompaniet förtäljer på senaste albumet "Grand Materia". Berättelserna från de tidigare temaalbumen "Maleficium" (1996) och "S.O.S" (2000) bleknar i jämförelse med den djupsinniga och intressanta story som målas upp här. Men det gedigna konceptet till trots, så är det ändå musiken som i slutänden väger tyngst och tack och lov har bandet inte glömt bort detta viktiga faktum. Förvisso är materialet inte lika "självklart" som tidigare, men efter en handfull genomlyssningar flyter storheten i låtarna sakta upp till den mörka ytan. Det är skönt att konstatera att det är mer eller mindre samma gamla pålitliga MORGANA LEFAY som alltid; Mr. Rytkönens stämma ångar fortfarande av desperation och känsla och det karaktäristika thrash/heavy metal-soundet lever och frodas, om än stundtals i något uppgraderad form. Då och då skönjs nämligen en något modernare ljudbild än tidigare. Lyssna exempelvis på de PANTERA-doftande riffen i "Edge of Mind", "I Roam" och "Emotional Sanctuary" och ni förstår vad jag menar. Inslagen är dock inget som påverkar grundsoundet nämnvärt och anhängare av bandet lär knappast bli besvikna. Nämnda "Emotional Sanctuary" hör förövrigt till en av plattans bästa låtar med sin drivande, intensiva grundstomme och som överraskar med en betydligt mer tillbakalutad och känslosam refräng. I övrigt är det öppningsspåret "Grand Materia" och thrashiga "My Funeral is Calling", tillsammans med sköna "Operation of the Sun", refrängörhänget "Angels Deceit" och argt riffande "Blind", som sticker ut mest. Sammantaget är "Grand Materia" en jämnstark historia utan några bottennapp även om anonymare spår förekommer. Personligen anser jag fortfarande att "The Secret Doctrine" (1993) och "Maleficium" (1996) är några snäpp vassare, men MORGANA LEFAY bevisar åter igen varför de är ett av Sveriges bästa hårdrocksband.