Aura Noir - Out to Die (8)

Band: Aura Noir
Titel: Out to Die
Bolag: Indie Recordings
Betyg: 8/10

Den skandinaviska thrashtronen är förlorad för svensk del. Först NEKROMANTHEON och nu ännu en dräpande norsk thrashsmocka från AURA NOIR. ANTICHRIST i all ära - Sverige ligger helt klart i lä som nutida thrashnation. Med en line-up bestående av musiker som spelat i bland annat CADAVER, IMMORTAL, SATYRICON, MAYHEM och VIRUS är det inte speciellt förvånande att den musikaliska kvalitén är hög här. Förra plattan, "Hades Rise", var en av 2008 års starkaste utgåvor och nya "Out to Die" är minst lika bra! Att AURA NOIR närmar sig sitt tjugonde år som band hörs inte överhuvudtaget. Man skulle lätt kunna luras tro att herrarna Apollyon, Aggressor och Blasphemer är en trio moppemustaschprydda tonåringar som harvar i replokalen dagarna i ända. Energin är det sannerligen inget fel på! Det enda klagomål jag hade på föregångaren var att det saknades några snabbare låtar eller partier. Tempot var i stort sett det samma skivan igenom. Kanske berodde det på att Aggressor (Carl Michael Eide) var mitt i en återhämtningsfas efter att ha ramlat (?) ut genom ett fönster och slagit sig sönder och samman. Vad vet jag!? På "Out to Die" är tempot hur som helst något uppskruvat och genast blir det lite mer spännande och dynamiskt.

AURA NOIR klassas oftast som ett thrashband med inslag av black metal och visst stämmer det rätt bra. Jag skulle dock hellre säga att bandet helt enkelt spelar extrem metal med en genuin old-school-känsla. Lite som DARKTHRONE på senare dagar. Det låter som CIRITH UNGOL, SLAYER och BATHORY på en och samma gång. Låter det lockande? Klart som fan det gör! Det är inte riktigt lika ÜBERbäst som NEKROMANTHEON eller ANTICHRIST men sammantaget är Norge nu i solklar ledning. Jag hoppas verkligen att Sverige kan kontra inom kort! Vad håller egentligen NIFELHEIM på med nuförtiden?