Iron Mask - Hordes of the Brave (8)

Band: Iron Mask
Titel: Hordes of the Brave
Bolag: Lion Music

Hjärnan bakom IRON MASK är den belgiske gitarristen Dushan Petrossi, "känd" från MAGIC KINGDOM. IRON MASK har släppt en skiva tidigare, "Revenge Is My Name" från 2002, men eftersom jag varken hade hört den eller MAGIC KINGDOM förut visste jag inte riktigt vad som väntade när jag stoppade in "Hordes of the Brave" i CD-spelaren. Ganska snart visade det sig att IRON MASK var en trevlig ny bekantskap.

De neoklassiska influenserna är tydliga och som vanligt i dessa sammanhang låter det en hel del MALMSTEEN. Annars associerar jag främst till FIREWINDs två första skivor, mycket beroende på att sångaren Goetz "Valhalla Jr" Mohre påminner en hel del om Stephen Frederick (som i sin tur låter som Graham Bonnet). Det kan också i sammanhanget vara värt att nämna att Oliver Hartmann (ex-AT VANCE) sjunger på tre av spåren, som vanligt med bravur.

Petrossi och svenske keyboardisten Richard Andersson (MAJESTIC, TIME REQUIEM, SPACE ODYSSEY) är extremt skickliga musiker, men låter som tur är inte instrumentonanin gå till överdrift. Det viktigaste är ju att ha starka låtar och det har verkligen IRON MASK. "Hordes of the Brave" håller hög klass rakt igenom med den blytunga "Alexander the Great" och refrängstarka "Demon's Child" som högsta toppar, men jag skulle egentligen kunna räkna upp hela skivan. Det här var verkligen en positiv överraskning. Rekommenderas!