Consortium Project III - Terra Incognita

Band: Consortium Project III
Titel: Terra Incognita
Bolag: Century Media

Sångaren Ian Parry är framför allt känd från det kultförklarade progmetalbandet Elegy, och hans sidoensemble Consortium Project tycks huvudsakligen ha kommit till för att han anser att bara ett Elegy inte är tillräckligt. Eller för den delen bara ett Ayreon; ett annat snarlikt projekt där hans röstresurser tidigare tagits i anspråk. Consortium Project skiljer sig så vitt jag kunnat upptäcka inte nämnvärt från Elegy musikaliskt. Däremot bygger själva plattorna på hela koncept i taget, inte olikt Ayreons " i det här fallet rör det sig tydligen om en framtidsskildring där världen på något vis förväntas räddas av kvinnor. Av den anledningen förekommer det även en del duetter med kvinnliga sångare på "Terra Incognita" " något som linernotesen på fullt allvar beskriver som "unikt". Författaren måtte uppenbart ha tillbringat åtminstone det senaste decenniet i ett väldigt isolerat utrymme för att komma med det påståendet!

Nåväl, rent musikaliskt sett finns det inget att anmärka på den här skivan, särskilt inte om man verkligen är så förtjust i Elegy att man inte tackar nej till ännu mer av samma sak. Faktum är att Parrys Elegy-kollega Joshua Dutrieux (keyboards) är en starkt bidragande orsak till det fina resultatet " hans variationsrika keyboardspel är minst sagt briljant. Renommerade killar som gitarristen Stefan Lill (Vanden Plas) och trummisen Casey Grillo (Kamelot) ingår också i projektet, liksom basisten Jan Bijlsma som tidigare spelat i Vengeance tillsammans med " Arjen "Ayreon" Lucassen" Som sagt, man får inte ha problem med inavel för att lyssna på den här skivan.
OK, nog svamlat. Det här är en hörvärd, köpvärd och allmänt sympatisk progmetalplatta som kanske inte nämnvärt profilerar sig mot ett otal liknande alster, men som tveklöst kommer att glädja fans av genren. Jag som är svag för starka refränger vill slå ett slag för låtar som "Spirit of Kindness" och framför allt "Nemesis", och kan i största allmänhet konstatera att skivans andra hälft är den starkare. Trevligt, med tanke på hur ofta det är precis tvärtom.