Warbringer - Worlds Torn Asunder (8)

Band: Warbringer
Titel: Worlds Torn Asunder
Bolag: Century Media
Betyg: 8/10

När WARBRINGER släppte sin debutplatta "War Without End" 2008 ville jag verkligen gilla bandet. Bandnamnet var stenhårt, det (egentligen ganska fula) "The Upcoming Terror" (ASSASSIN)-minnande omslaget ännu hårdare och thrash spelad the old-school way är som bekant alltid hårdast. Hur många chanser jag än gav skivan så fastnade den dock aldrig. Det var alldeles för platt och substanslöst för att lyckas mäta sig med den gamla skolan. Uppföljaren "Walking Into Nightmares" (2009) förändrade min syn på bandet fullständigt. På ett år hade WARBRINGER plötsligt transformerats och blivit en väloljad krigsmaskin. Det av Dan Seagrave designade omslaget skvallrade om en kvalitetshöjning vid första anblick och detta besannades till fullo av det musikaliska innehållet. En adderad dos dödsmetall, skarpare melodier, en avsevärt bättre sånginsats och ett hårdare driv gjorde plattan till ett av 2000-talets bästa thrashalster!

Nu är bandets tredje platta äntligen här och man tar faktiskt ännu ett kliv i rätt riktning. I grund och botten handlar det fortfarande om old-school bestruken thrash metal med drag av band som DARK ANGEL, DEMOLITION HAMMER och SACRIFICE. Alltså en lite hårdare och aggressivare variant på temat. Man behåller också sin känsla för snabbhäftande melodier och det stråk av dödsmetall som introducerades sist. Det finns alltså egentligen ingenting av klaga på! Visst, "Worlds Torn Asunder" är knappast nyskapande på något sätt, men när låtsnickeriet håller så pass hög klass rakt igenom finns det egentligen ingenting att säga om den saken. Bra musik är alltid bra musik, oavsett om den är producerad 1986 eller 2011. Låna ett öra åt öppningsspåret "Living Weapon" eller avslutande "Demonic Ecstasy" och dina tvivel kommer att vara som bortblåsta. Däremellan ryms dessutom ytterligare 7 spår (och en instrumental visa) av samma höga kvalitet!

Årets mest givna köp för alla thrashkonnässörer!