707 - The Bridge (5)

Band: 707
Titel: The Bridge
Bolag: MTM

1977 bildade trummisen Jim McClarty och gitarristen Kevin Russell 707. Så småningom kompletterades bandet med Duke McFadden på keyboards och Phil Bryant på sång. Duke McFadden lämnade in efter ett antal gräl och Tod Howarth anslöt. 1981 gjordes i USA en framgångsrik turné med REO Speedwagon. Bandet skrev sen låtar till sitt kommande album "The Bridge" som sedan glömdes bort på en hylla någonstans och inte getts ut förrän nu. Bandet signades av ett annat bolag som krävde en annan sångare och helt enkelt en annan skiva. Phil Bryant försvann och några låtar skrevs om. Första singeln "Mega Force" klev upp på top 10 i USA. Det är bandets historia i korta ordalag. Många år senare hittades den glömda "The Bridge" och den släpps nu genom MTM Classix. Ommixad och ommastrad och med tre bonuslåtar som spelades in samtidigt som resten av materialet, men som aldrig skulle släppas. Lite märkligt då jag tycker att de låtarna är bäst på plattan. Refrängen till "The Waiting Game" låter t.ex. som något som STYX skulle kunna ha skrivit när det begav sig, och "Perfect Lies" är en stark låt. Annars låter det i stort sett som REO Speedwagon m.fl. från den här tidsepoken. Har man hängt med sen dess så känner man igen flera tidstypiska ingredienser. I "Leader" med sina akustiska gitarrer känner man en liten touch av Supertramp, i "You´re All I Need" plockar man fram en variant på Heart´s gamla hederliga Barracudariff i introt och i "Head Over Heals" hittar vi ett riff som påminner om Nugents klassiska från "Cat Scratch Fever". Vid sidan av bonuslåtarna är sista låten "The Bridge" den bästa. Det är en snabb instrumental sak som börjar med vinande vindar och fortsätter med en del snygga gitarrsolon och analoga syntditon. Annars är det för många rena rock´n´rollspår för att jag ska tycka att det är intressant. En annan personlig reflektion är att jag inte riktigt gillar Phil Bryants röst.

Jag är visserligen en nostalgiker av stora mått, men den här plattan ger mig just ingenting. Jag försöker att föreställa mig hur jag skulle ha tyckt om plattan släppts när det var tänkt. Då hade den nog funkat, men med sin torra produktion så känns den idag riktigt obsolite. Knappt godkänt.