Hardcore Superstar - Liverecension från Borås

Band: Hardcore Superstar
Stad: Borås, XY
Datum: 2011-02-25
Betyg: 9/10

Recensent: Fredrik Sandberg

Är det någon gång under året man verkligen kan unna sig att släppa loss till en välbehövlig dos uppiggande hårdrock, är det väl en lönehelg i mörka, kalla februari? Så verkar i alla fall Borås-publiken resonerat denna fredagskväll på XY, för uppslutningen är god och humöret ännu bättre. Den tätt packade publiken framför XY:s intima scen ser till att röjet kommer igång till och med innan HARDCORE SUPERSTAR hinner göra entré. Musikvalet från kvällens DJ träffar uppenbarligen bullseye, för allsången ljuder hög och stark till både IRON MAIDENs ”Run To The Hills” och BEASTIE BOYS ”Fight For Your Right”. Under GUNS N' ROSES ”Welcome To The Jungle” är till och med något som kan beskrivas som en mosh pit i miniatyr på gång. Inte blir stämningen sämre när kvällens gäster kliver upp på scen. Förtjusta tjut stiger mot taket, och man kan ana en viss övervikt av ljusare, kvinnliga röster.

HARDCORE SUPERSTAR rullar igång sin show, som med all den rutin gänget har är ett synnerligen väloljat maskineri. Särskilt frontmannen Jocke Berg imponerar i sin inlevelse, då han under spelningen konsekvent dansar järnet på ett sätt som hade gett ELVIS höfter en släng av avundsjuka, och därtill regelbundet ser till att high five:a med publiken framme vid scenkanten. Efter tredje låten ”Split Your Lip” påtalar Jocke att han är bördig från Borås, och nämner något om staden som världens åttonde underverk. Det skamlösa publikfrieriet går naturligtvis hem, och när bandet sedan öser vidare med pärlor som bland andra ”My Good Reputation”, ”Wild Boys” och ”Dreaming In A Casket” är stämningen på topp. Mitt mest bestående intryck från kvällen är just att bandet själva verkar ha minst lika roligt som publiken. Både Vic Zino (gitarr) och Martin Sandvik (bas) har leenden från öra till öra setet igenom, och Jocke Berg ser som sagt ut att ha trillat ner i uppåttjack-grytan som barn.

Redan här är jag på det klara med att kvällens spelning kommer att rankas högt, men HARDCORE SUPERSTAR har ännu inte lagt i högsta växeln. Tungt svingande ”Bully” och ösiga ”Bag On Your Head” följer, och jag slås av hur mycket svulstigare bandet låter live än på skiva. Sedan är det dags för ett vackert och finstämt framförande av ”Here Comes That Sick Bitch”, där Vic Zino trakterar en akustisk gitarr på ett sätt som får mer än ett hjärta att brista bland tjejerna i publiken. Efter detta kopplar göteborgarna in efterbrännkammaren och stormar i mål med en avslutande kvartett låtar som lämnar publiken svettig, andfådd och lycklig. Först ut är ”Last Call For Alcohol”, där en kille och en tjej ur publiken kallas upp på scen och till allmänhetens jubel får köra åt Jocke i refrängen. Sedan följer givna killern ”Moonshine”, som under sin avslutning bjuder på ett imponerande trumspel signerat Magnus Andreasson. Näst sista spår blir ”Someone Special”, och att allsången här är kvällens starkaste förvånar knappast någon. Äran att avsluta tillfaller ”We Don’t Celebrate Sundays”, och vid det här laget handlar det för HARDCORE SUPERSTAR mest om att ännu än gång dunka in bollen i krysset på det öppna målet – slaget är redan vunnet, och nu lirar man för bonuspoäng.

Jag nämnde tidigare att man verkligen kan märka att bandet har kul under kvällen, och det framgår kanske extra tydligt precis här vid spelningens slut. Man dröjer sig kvar länge, lattjar med instrumenten, skrattar, gör high five med publiken, skojar med varandra och stödtrupperna på sidan av scenen. Jocke Berg tackar publiken och säger att han älskar Borås, och den här gången tror jag faktiskt att det handlar om mer än bara publikfrieri. När man hör publikens jubel och ser hans saliga leende, kan man ana att han förmodligen är minst lika nöjd med kvällen som jag och resten av klientelet på XY. HARDCORE SUPERSTAR har bjudit på en så gott som fulländad lektion i klockren, lyckoframkallande rock ’n’ roll, och fått det gensvar de förtjänade. Där satt den!

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.