Liv Sin - Liverecension från Skogsröjet

Liv Sin
Rejmyre, Skogsröjet-festivalen 3/8/2019

Redan innan konserten tisslas och tasslas det bland publiken längst fram. Kommer LIV SIN att kunna toppa den totala överkörningen som bandet bjöd på under 2017 års Skogsröjet-festival? Då format ur spillrorna av SISTER SIN och med debutalbumet ”Follow Me” i ryggen. Två år senare är det ett samspelt och fortsatt hungrigt band som äntrar scenen. Ledda av sångerskan Liv Jagrell som utan tvekan är Sveriges metaldrottning av hög internationell klass. Jagrell har en oerhört stark närvaro på scenen och hennes sång känns som en pisksnärt mot trumhinnorna när hon rör sig oavbrutet på det stora scengolvet. LIV SIN öppnar med låten ”Slave To The Machine” som släpptes som singel i våras och publiken är med på noterna. ”Follow Me” följer tätt efter och stämningen höjs ytterligare ett snäpp. ”Blood Moon Fever” är ännu en ny låt från kommande plattan ”Burning Sermon” och jag gillar definitivt det jag hör. Det låter fortfarande metal men känslan är att bandet blivit en gnutta mer melodiska, vilket känns välkommet och som ett naturligt steg att ta i karriären. Givetvis har inte de nya låtarna hunnit sätta sig ordentligt hos de flesta i publiken och stämningen går lite upp och ned under giget. Detta beror även på att några av låtarna från ”Follow Me”, som exempelvis ”Hypocrite”, helt enkelt inte är tillräckligt starka för att blidka en bredare festivalpublik som den på Skogsröjet. Det är därför förståeligt att det är de två låtarna från SISTER SIN som man spelar, ”Outrage” och ”Fight Song”, som lockar till allsång och ett stort antal nävar i luften. Med enbart ett album, en akustisk ep samt, fram tills i somras, två singlar släppta anser jag att det är bristen på tillräckligt högklassigt material som är bandets akilleshäl just nu. Men det finns positiva tecken i och med de totalt fyra nya låtar som man bjuder på denna eftermiddag. Förutom de två förstnämnda även nya singeln ”Chapter Of The Witch”. Det är dock låten ”Hope Begins To Fade” som ger mig små rysningar. Det här är en låt som sticker ut och som har alla förutsättningar att bli en riktig publikfavorit med sina tunga, nästan ”doomiga” verser och en snygg refräng som sätter sig direkt. Innehåller nya albumet fler låtar av denna kaliber så kommer även LIV SIN:s liveshower att lyfta ytterligare ett snäpp eller två.

Frontpersonen Liv Jagrell och hennes kollegor skulle kunna göra det lätt för sig och enbart spela gamla låtar från sitt förra band, SISTER SIN, men istället för att förlita sig på gamla meriter väljer bandet att rikta blickarna framåt. Det är ett smart val och något som kommer att löna sig på sikt.

Text & foto: Henrik Halvardsson